Sommigen verklaren me voor gek, anderen knikken instemmend, maar ik heb toch besloten de Benz om te bouwen naar diesel.

De 240D uit de sloper is een goede motor en het getokkel van een diesel trekt mij wel aan. Omdat het niet alleen een kwestie is van benzinemotor er uit en de diesel er in, heb ik de hulp ingeroepen van Wiebren ût Snits, een Mercedes kenner bij uitstek.

Kabelboom
De motor, kabelboom en andere dieselzaken van de donor had ik al uitgebouwd en opgeslagen. Bij het verwijderen van de kabelboom uit de sloper heb ik de nodige aansluitingen met de camera vastgelegd om het later zonder problemen weer aan te kunnen sluiten.

De motor en automaatbak van de 230.6 waren snel verwijderd. Voor dit soort werkzaamheden is het toch prettig dat je met z'n tweeën bent.

De sloper was een type 2, mijn Benz is een type 1. Dit betekent o.a. dat de ruitenwisser van het type 2 een interval heeft. Dus ook de ruitenwissermotor en de multischakelaar aan het stuurhuis moet worden vervangen.

In- en uitwendig onderzoek door Dr. Wiebren
De dieselmotor is uitwendig schoongemaakt en het blok wordt opnieuw in de verf gezet.

Wiebren heeft alvast de kleppen gesteld, de koppeling gecheckt en gereinigd en de dieselpomp doorgespoeld en van nieuwe olie voorzien.

De distributiekettingen en tandwielen zijn ook gecontroleerd en goed bevonden.

Op de donorauto zat geen stuurbekrachtiging, dus moet er een nieuwe pomp en houder op het het blok, want van de benzineuitvoering past niet.

Nu de motorruimte is ontdaan van motor en kabelboom heb ik mooi de kans deze ruimte opnieuw in de lak te zetten.