De tankmeter en het waarschuwingslampje voor de reserve-inhoud van de tank doen niets als ik de Benz op contact zet. Tijd om de boel door te meten.

Ik ben begonnen bij de zekering, dit is zekering nummer 5. Deze was in orde. Dan maar naar de tankgever. Deze is te bereiken vanuit de kofferbak. Op de kofferbakvloer zit een plastic deksel die moet worden verwijderd om de tankgever te kunnen bereiken.

De stekker verwijderen en doormeten maar. De zwarte kabel op de multimeter op de ingang COM en de rode op VΩHz, Zet de Ohm-meter op 200Ω

De tankgever heeft 3 aansluitingen, de aarde (het omgekeerde kerstboompje), de tankmeter(G) en het waarschuwingslampje(W). De 4e pin is een beveiliging dat je stekker er maar op één manier kan worden geplaatst.

Ik heb voor deze gelegenheid de tankgever verwijderd om hem door te meten. Meet vervolgens de waarde door de meetpennen op de aarde-pin en de G-pin te zetten.

Hieronder de weerstand van de tankgever:

Volle tank: 6Ω
3/4 tank: 10Ω
1/2 tank: 28Ω
1/4 tank: 54Ω
Reserve tank: 62Ω

In de normale stand (rechtop) gaf mijn gever een waarde van 66Ω, toen ik hem omdraaide hoorde ik de vlotter schuiven en kreeg ik een waarde van 8Ω. Iets afwijkend van de door fabriek opgegeven waarden maar ik kon wel concluderen dat de tankgever goed functioneerde.

Het waarschuwingslampje moet met de gever rechtop een waarde 0Ω aangeven. Hierbij uiteraard de meetpennen op de aarde-pin en de W-pin.

Geeft de mulitmeter een oneindige waarde aan dan is de tankgever defect. Je kan 'm openhalen en kijken of deze van binnen ernstig is vervuild. Met een combinatietang kan het moertje onder de gever worden losgedraaid en met een klein schroevendraaiertje kan de kunststof deksel worden verwijderd. Wees wel heel voorzichtig met de weerstandsdraadjes. Als deze knappen kan je een nieuwe tankgever halen. Plaats de tankgever terug en meet nu nogmaals de waarde. Deze zou ergens tussen de 6Ω en 62Ω moeten liggen al naar gelang hoe vol de tank is.

Doormeten kabels
Is dit in orde en je meter werkt nog niet dan is het zaak om de kabel te testen. De aansluiting in de stekker die is aangesloten op pin-G zou 0Ω moeten aangeven. Een oneindige waarde duidt op kabelbreuk. Plaats de stekker terug en meet de andere kant van de kabel.

Hiervoor verwijder je de grote stekker achter op het "klokkenspel" uit je dashboard. Meet de waarde van pin 2, aarde zit op pin 10 (zie afbeelding) Deze zou dan dezelfde waarde tussen de 6Ω en 62Ω moeten aangeven als bij de tankgever. Een kleine afwijking i.v.m. de lengte van de kabel is mogelijk.

Als laatste (of had ik hiermee moeten beginnen?) kan de voeding naar de grote stekker worden gemeten. Vanaf zekering 5 loopt de voeding naar pin 4 van de grote stekker.

Laat deze nou geen stroom krijgen. Hier heb ik een nieuw kabeltje voor getrokken en mijn meter werkte weer.