Nu mijn Benz een rijdend project is geworden kan ik mij richten op de leuke Sonderausstattungen. Eén van de Sonderausstattungen is de Klima-anlage, oftewel de airco-installatie. Met de hele handel wat ik uit één van mijn donor-Benzen heb gesloopt ben ik naar Airco-Perfomance.nl in Menaldum geweest.

Daar werd ik allerhartelijkst ontvangen. Eigenaar Henk is echt enthousiast over dit soort werkzaamheden aan oldtimers. Zelf is hij bezitter van een oude Porsche en Saab

Hier bleek direct dat het om een achterafbouw-airco ging, geen origineel. De originele verdamper is geïntegreerd in de kachel terwijl mijn verdamper achter het handschoenenvakje hangt en op de originele slangen wordt aangesloten. Niet zoveel sloopwerk dus als een originele airco inbouwen.

We hebben een traject afgesproken, waarbij Henk de nodige revisie-zaken doet en ik inbouwwerkzaamheden.

De York-compressor wordt vervangen door een nieuwe van het merk Sanden. De steun wordt geschikt gemaakt voor de nieuwe compressor. Een nieuwe originele condensor was nog wel te leveren maar kwam op 750 euro. Henk heeft een condensor op maat gemaakt en deze is inmiddels ook geplaatst. Ook de ventilator is geplaatst.

De verdamper is inmiddels nagekeken, hierbij is de expansieklep vernieuwd. Voor het inbouwen onder het dashboard heb ik de binnenkant van het handschoenenvakje verwijderd. Zo kan ik er toch even beter bij. In het schutbord een gat gemaakt en deze voorzien van een rubber doorvoer. De slangen naar de diverse aansluitingen zijn nu gelegd. Nu alles op zijn plaats zit kunnen de zaken op elkaar worden aangesloten.

De schakelaars voor de temperatuurregeling en de aanjager heb ik voorzien van originele knoppen van Mercedes. Zo valt het niet zo uit de toon op het middenconsole. De relais zijn geplaatst bij de verdamper op het schutbord. De bedrading op elkaar aansluiten en dan kan de zaak worden gevuld.


Het systeem wordt eerst afgeperst en op lekken gecontroleerd. Daarna wordt het gevacumeerd om alle aanwezige vochtdeeltjes te verwijderen. Na het vacuüm zuigen kan het koudemiddel worden ingebracht.

De temperatuurmeter wordt in het dashboard gehangen en de airco wordt aangezet. Binnen no-time stond de meter op 3,5 graden. Het werkt, en hoe!

Voortaan kan ik het hoofd koel houden met mijn tripjes in mijn Benz. Ik heb met veel plezier gewerkt in de garage van Airco-Performance. Behalve dat het prettig werken is met Henk, is het ook nog eens een prachtige verhalen-verteller. Henk, bedankt voor de prettige manier van samenwerken en je expertise, je hebt weer een oldtimerbezitter gelukkig gemaakt!