De slechte staat van de lucht-waterkasten (LWK) van een Strichacht kan aanleiding zijn om van de koop af te zien. Het is daarom belangrijk als je waterkasten nog goed zijn deze goed te conserveren.

Frisse lucht komt de auto binnen via de paravan bij de ruitenwissers. In deze open ruimte valt uiteraard ook (regen-)water. Dit regenwater wordt weer afgevoerd via een waterkast met 2 of 3 openingen naar de motorruimte.

Deze waterkast is aan het schutbord en de tunnel gelast en kan in de loop der jaren doorgerot zijn. Dit is ook vaak de oorzaak dat je bij regen water op de vloer hebt staan. De seal op de lassen is poreus geworden en water krijgt kans door te dringen.

Om het niet zover te laten komen hieronder het conserveringsplan met foto's

Materiaal:

- klein metaalschroefje
- afplakband en viltstift
- poetslap
- conserveringswas of vet
- zonodig: spreidpluggen, onderdeelnummer A000 990 22 91 (was eerst A000 990 03 92)

Gereedschap:

- kleine schroevendraaier passend op metaalschroefje
- combinatietang
- klein mesje
- zaklamp
- compacte (Digitale-)camera met flitser of een Endoscoop
- Ringsleutel 13
- Ringsleutel 19

De LWK ligt onder de paravan, die door 5 spreidpluggen (op de 1e foto zijn hiervan 3 zichtbaar) en 2 vlakke moeren onder de wisserarmen is bevestigd.

De spreidpluggen kunnen worden verwijderd door hier niet te ver een klein metaalschroefje in te draaien tot er grip is om vervolgens dit met een tangetje te verwijderen. Wat overblijft is een plugje wat vervolgens eenvoudig uitgenomen kan worden met een tangetje over schroevendraaier. Een alternatief is de pennetjes in de pluggen door te steken. Bij bevestiging de pennetjes met het schroefgaatje naar buiten weer monteren.


Met een tang de pennentjes uit de pluggen trekken.

 

Vervolgens de plugjes voorzichtig verwijderen zonder de lak te beschadigen.

 

Nu de wisserarmen verwijderen. Met een stukje tape of een viltstift kan de stand van de wisserarm worden vastgesteld zodat ze weer mooi op het raam staan na montage.

 

Nu de motorkap sluiten en de wisserarm van het raam af buigen. Met één hand het afdekklepje stevig vastpakken en met de andere hand de wisserarm weer naar het raam buigen. Op deze manier wordt het afdekklepje licht meegenomen en zo opengeklapt. De moer losdraaien maar nog niet verwijderen. De wisserarm een beetje heen en weer bewegen zodat deze loskomt. Laat de arm zich niet makkelijk verwijderen, gebruik dan de ringsleutel als hefboom. Omwikkel de ringsleutel met een poetslap.


Als de moer, ring en plastic kapje is verwijderd kan de wisserarm worden verwijderd. 


Nu kan met ringsleutel 19 de laatste moer worden verwijderd.


De onder de paravan aangebrachte rode afdichtingsring kan op zijn plaats blijven. Bij terugplaatsen de moer handvast zetten.


De motorkap openen en de paravan uitnemen door hem naar de motorruimte te trekken en hierbij licht naar boven te bewegen. Hij zit nl. gedeeltelijk onder de voorruitrubber.

Bij montage onder de motorkap door eerst onder het rubber van de voorruit schuiven, zover dat de uitsparingen van de paravan niet meer zichtbaar zijn. Zie foto hieronder.


Na het wegnemen van de paravan kan de motorkap weer dicht. Het rooster wat nu zichtbaar is geworden kan zonder gereedschap worden verwijderd. Dit rooster kan nu mooi van insecten en  vuil worden ontdaan.


Nu openbaart zich het innerlijke van de LKW en het moment van de waarheid is daar...
Het dakvormige blik beschermt de aanjagermotor tegen water en kan helaas niet worden verwijderd.


Hier een afbeelding van boven in de goed onderhouden LWK. Onder het dakvormige blik ziet men een klein stukje van de aanjagermotor, en de aansluitkabel die met een schuimstofschijf tegen het klapperen gezekerde naar het schutbord loopt.

Ook zichtbaar de bowdenkabels die van verwarming binnen naar het verwarmingsventiel onder de motorkap loopt.

De gele massa is het aangebrachte Mike Sander's Vet voor conservering van holle ruimtes.


Met de camera ook even de zijkanten van de spatborden checken. Hiervoor is wel een toestel met flits of een looplampje nodig.

Op de afbeelding is te zien hoe de dichtmassa op het spatbord aan passagierszijde al wat afbrokkelt.


De volgende stap is optioneel en toont in het kort de conservering met FluidFilm-Hohlraumwachs.

De voorkant van de aanjagermotor en de drie rubberklepjes (bij oudere Benzen 2) zoveel mogelijk ontzien.


Hier de passagierskant na het aanbrengen van de was. Na conservering ruikt het nog enige tijd naar het middel. In het geval van FluidFilm is dit onschadelijk.


Het monteren gebeurt in omgekeerde volgorde. Let wel op de tips bij het uitbouwen.

Bron en foto's: Stefan